افزونه وردپرس یا پلاگین چیست

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با کمترین دانش تخصصی در زمینه طراحی سایت، یک وب سایت حرفه‌ای طراحی کنید. معمولاً افرادی که کاملا با زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب به خصوص PHP آشنا هستند، می‌توانند تمام امکانات مورد نیاز خود را به وب سایت اضافه کنند.

پلاگین یا افزونه وردپرس چیست؟

با استفاده از افزونه یا پلاگین‌های آماده وردپرس، این امکان را در اختیار دارید که بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی، به سادگی امکانات مورد نیاز خود را به وب سایت وردپرسی اضافه کنند.

پلاگین یا افزونه وردپرس چیست؟
پلاگین یا افزونه وردپرس چیست؟

پلاگین یا افزونه چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از افزونه‌های آماده دارای مزیت‌های زیادی از جمله موارد زیر است:

  • امکان طراحی یک سایت کاملاً حرفه‌ای با کمک پلاگین‌ها بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی
  • قابلیت نصب و راه اندازی بسیار آسان
  • امکان نصب نسخه جدید بر روی نسخه قدیمی
  • امکان غیرفعال کردن و یا حذف افزونه تنها با یک کلیک

انواع افزونه‌ها

افزونه‌های وردپرس در سه دسته قرار می‌گیرند:

  1. افزونه‌های رایگان
  2. افزونه‌های غیر رایگان
  3. افزونه‌های نیمه رایگان

بسیاری از افزونه‌هایی که برای وردپرس در دسترس کاربران قرار دارند، کاملاً رایگان هستند و می‌توان آنها را از طریق سایت وردپرس و یا سایت‌های معتبر دانلود و بر روی وب سایت وردپرسی نصب کرد.

برخی از افزونه‌های وردپرس که قابلیت‌های زیادی دارند، رایگان نیستند و کاربر برای استفاده از آنها نیاز به پرداخت هزینه دارد که قیمت آنها به صورت دلاری محاسبه می‌شود. همچنین بیشتر این افزونه‌ها در سایت‌های ایرانی وجود دارند که می‌توان آنها را با پرداخت پول ایران خریداری کرد. البته باید دقت کنید که گاهی اوقات کدهای این افزونه‌ها را تغییر می‌دهند که ممکن است امنیت سایت شما را به خطر اندازد، پس بهتر است افزونه وردپرس را از سایت اصلی خریداری کنید.

برخی از افزونه‌ها نیز نیمه رایگان هستند یعنی بعضی از امکانات آنها رایگان است و برای استفاده از امکانات دیگر باید هزینه پرداخت کنید.

در برخی از موارد ممکن است امکانات مورد نظر کاربران به شکلی باشد که نتوان با استفاده از افزونه‌های آماده، به آنها دسترسی داشت. در چنین مواردی نیاز است تا از برنامه‌نویسان تحت وب و کسانی که در زمینه طراحی افزونه فعالیت دارند کمک بگیرید و از آنها بخواهید تا یک افزونه به صورت شخصی‌سازی شده و اختصاصی برای شما طراحی کنند. البته به این مورد توجه داشته باشید که در چنین مواردی معمولاً طراحی پلاگین به هزینه نسبتاً بالایی نیاز دارد.

چگونه افزونه وردپرس را نصب کنیم؟

همان طور که اشاره کردیم، بسیاری از افزونه‌ها از طریق مخزن وردپرس و سایت‌های دیگر قابل دریافت هستند. ابتدا باید فایل افزونه را روی هاست خود قرار دهید و آن را فعال کنید. برای این کار از سه روش می‌توانید استفاده کنید.

روش اول: جستجوی افزونه در مخزن وردپرس

از پنل مدیریت وردپرس، قسمت افزونه‌ها، به قسمت افزودن بروید.

انتخاب گزینه افزودن برای افزونه
انتخاب گزینه افزودن برای افزونه

سپس افزونه وردپرس مورد نظر خود را پیدا کنید و بعد روی نصب کلیک کنید. بعد از اینکه نصب شد، آن را فعال کنید.

جستجو کردن نام افزونه
جستجو کردن نام افزونه

توجه داشته باشید که افزونه‌هایی که در این قسمت نمایش داده می‌شوند همگی رایگان هستند. برخی نیز نیمه‌رایگان هستند یعنی برای این که امکانات بیشتری به افزونه اضاف شود، باید هزینه پرداخت کنید.

روش دوم: آپلود افزونه از روی کامپیوتر

مانند روش قبل از پنل مدیریت وردپرس، قسمت افزونه‌ها، به قسمت افزودن بروید. سپس در بالای این صفحه بر روی گزینه بارگزاری افزونه کلیک کنید. سپس فایل افزونه را از روی کامپیوتر (یا موبایل) خود انتخاب کنید و آن را نصب کنید.

انتخاب فایل افزونه از روی کامپیوتر
انتخاب فایل افزونه از روی کامپیوتر

روش سوم: آپلود افزونه در هاست

وارد هاست یا سرور خود شوید. سپس وارد public_html شوید و بعد وارد دایرکتوری (فولدر) wp-content شوید و بعد وارد plugins شوید. حالا فایل زیپ پلاگین خود را آپلود کنید. بعد از اینکه آپلود شد، فایل زیپ را از حالت زیپ خارج کنید. حالا در پنل مدیریت وردپرس به قسمت افزونه‌های نصب شده بروید و پلاگین را فعال کنید.

چگونه افزونه وردپرس را غیرفعال یا حذف کنیم؟

در صورت نیاز می‌توانید از بخش افزونه‌ها، افزونه مورد نظر خود را غیرفعال و یا به طور کلی حذف کنید.

برای غیرفعال کردن افزونه از دو روش می‌توانید استفاده کنید:

روش اول: از پنل مدیریت وردپرس قسمت افزونه‌ها، افزونه مورد نظر خود را غیر فعال کنید.

غیرفعال کردن افزونه در وردپرس
غیرفعال کردن افزونه در وردپرس

روش دوم: وارد پنل مدیریت هاست خود شوید. سپس وارد public_html شوید و بعد وارد دایرکتوری (فولدر) wp-content شوید و بعد وارد plugins شوید. حالا نام پلاگین مورد نظر خود را تغییر دهید. بعد از اینکه نام افزونه را تغییر دادید، افزونه غیرفعال می‌شود.

این روش بیشتر برای موقعی است که سایت شما مشکل پیدا کرده است و نمیتوانید وارد پنل مدیریت وردپرس شوید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 5 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا