آموزش ثبت دامنه

ثبت دامنه یا Domain Registration یکی از مراحل ساخت و راه‌اندازی وب سایت است که گاهی برای افراد مبتدی و کسانی که به تازگی تصمیم به ساخت وبسایت گرفته‌اند، کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما در ادامه متوجه خواهید شد که ثبت کردن دامنه یک ساده است که می‌توان آن را به عنوان نخستین مرحله برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی معرفی کرد.

نام دامنه

در زمان ثبت دامنه باید به این مورد دقت داشته باشید که نام و یا عنوان دامنه باید منحصر به فرد باشد. متأسفانه در دنیای مجازی و اینترنت، این امکان وجود ندارد که بتوان از یک نام خاص، برای یک یا چند وب سایت استفاده کرد. این در حالی است که در دنیای واقعی این احتمال وجود دارد که چندین کسب و کار و یا فروشگاه، با یک نام وجود داشته باشند.

در نتیجه باید سعی کنید تا نامی که برای وب سایت خود انتخاب می‌کنید، علاوه بر خاص و منحصربه‌فرد بودن، با کسب و کارتان نیز مرتبط باشد.

آموزش ثبت دامنه
آموزش ثبت دامنه

انواع دامنه یا دامین

اگر تصمیم دارید تا وب سایت خود را راه‌اندازی کنید، باید پیش از آموزش ثبت دامنه بدانید که دامنه وب سایت دارای انواع مختلفی از جمله، ir، com، net و یا سایر پسوندها است. به این مورد توجه داشته باشید که نوع دامنه بهتر است تا با نوع کسب و کار هماهنگ باشد. دامنه‌های ir و com دو دامنه رایج هستند که اغلب کسب و کارها اقدام به ثبت آنها می‌کنند.

دامنه ایران یا ir

دامنه با پسوند ir دامنه ایرانی محسوب می‌شود که بسیاری از کسب و کارهای مجازی ایران و فروشگاه‌های اینترنتی از این دامنه برای وبسایت خود استفاده می‌کنند. دامنه ir یکی از ارزان‌ترین نوع از دامنه است که برای ثبت آن نیازی به پرداخت هزینه زیادی ندارید.

دامنه com

دامنه com یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین دامنه در دنیا است. معمولاً کسب و کارهایی که تمایل دارند تا به صورت جهانی فعالیت داشته باشند، از دامنه com استفاده می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت که دامنه com یک دامنه بین‌المللی است و می‌تواند باعث افزایش اعتبار وب سایت شود.

ما برای افراد یا شرکت‌هایی که طراحی سایت انجام می‌دهیم، کارهای ثبت دامنه را به صورت کامل انجام می‌دهیم. ضمن اینکه صاحب امتیاز و مالک دامنه، کارفرما است.

چگونه میتوان دامنه ir ثبت کرد؟

برای اینکه بتوانید دامنه ir را با نام مورد نظر خود ثبت کنید، کافی است به سایت nic.ir یا ایرنیک بروید. این سایت مرکز ثبت دامنه‌های ایران است.

وب‌سایت ایرنیک
وب‌سایت ایرنیک

همچنین سایت ایرنیک این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند دامنه‌های مورد نظر خود را بررسی و در صورت آزاد بودن، اقدام به خرید و ثبت آن کنند. برای ثبت دامنه نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

عضویت در سایت ایرنیک

به طور کلی تمام وب سایت‌هایی که خدمات و یا محصولی برای فروش دارند، به کاربران این امکان را می‌دهند تا یک پنل شخصی برای خود داشته باشند تا بتوانند محصولات و کالاهایی را که خریداری می‌کنند را به درستی مدیریت کنند.

در وب سایت ایرنیک شما نیاز دارید تا یک شناسه کاربری برای خود بسازید.

عضویت در سایت ایرنیک و ساخت شناسه
عضویت در سایت ایرنیک و ساخت شناسه

در صورتی که بخواهید یک دامنه جهانی مانند com ثبت کنید، نیازی به ساخت شناسه در وبسایت ایرنیک نخواهید داشت.

تکمیل روند عضویت در سایت

زمانی که شناسه خود را در وب سایت ایرنیک ساختید، با ورود به پنل خود باید اقدام به تکمیل اطلاعاتی کنید که از شما خواسته شده است. دقت داشته باشید که اگر اطلاعات به طور دقیق و کامل وارد نشود، امکان خرید و ثبت دامنه ir برای شما وجود نخواهد داشت.

دقت داشته باشید که اگر به صورت مستقیم از سایت ایرنیک اقدام به ثبت دامنه کنید، هزینه ثبت کردن دامنه زیاد میشود. برای کاهش هزینه باید اقدام به ثبت دامنه از طریق نمایندگی‌های ایرنیک کنید.

آموزش ثبت دامنه های بین المللی مانند com

اگر می‌خواهید یک دامنه با پسوند com یا سایر پسوندهای بین‌لمللی ثبت کنید، تنها کافی است که در گوگول عبارت ثبت دامنه را جستجو کنید. در نتیجه شما با مقایسه هزینه و میزان اعتبار وب سایت می‌توانید اقدام به خرید دامنه com یا سایر پسوندها با نام مورد نظر خود کنید.

به این مورد توجه داشته باشید که فعال‌سازی دامنه com به صورت لحظه‌ای است. این دامنه از همان زمان که ثبت و خریداری می‌شود فعال است. در حالی که دامنه ir تا حدود 48 ساعت زمان برای فعال‌سازی نیاز دارد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا