از سایت ساز استفاده کنیم یا سایت اختصاصی بسازیم؟

مقدمه

با توجه به اینکه این روزها بسیاری از کسب و کارها به دنبال ساخت و راه‌اندازی وب سایت هستند، ابزارهای متعددی به وجود آمده است تا به آنها کمک کند در بازه زمانی بسیار کوتاهی وب سایت خود را راه‌اندازی کنند.

در گذشته طراحی وب سایت یک فعالیت کاملاً تخصصی بود و به دانش تخصصی نیاز داشت. به همین دلیل طراحی سایت هزینه نسبتاً بالایی داشت، در نتیجه بسیاری از کسب و کارها از ساخت آن صرف نظر می‌کردند، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در دنیای وب، این امکان به وجود آمد تا افراد بتوانند بدون دانش تخصصی و هزینه کمتر، اقدام راه‌اندازی وب سایت کنند.

نخستین ابزاری که برای طراحی سایت از گذشته تاکنون مورد استفاده است، طراحی سایت با برنامه نویسی است، که به دلیل داشتن هزینه بالا هر کسی قادر پرداخت هزینه آن نخواهد بود.

از سایت ساز استفاده کنیم یا سایت اختصاصی بسازیم؟
از سایت ساز استفاده کنیم یا سایت اختصاصی بسازیم؟

برخی افراد برای ساختن یک سایت شخصی از انواع سایت سازها استفاده می‌کنند زیرا می‌توانند در کمتر از 15 دقیقه سایت دلخواه خود را بسازند. حضور در فضای آنلاین اهمیت زیادی دارد اما دسترسی و رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل کار بسیار سختی است. البته ناگفته نماند که ممکن است طراحی با سایت سازها، نتواند هر امکانی را در اختیارتان بگذارند.

سفارشی سازی با سایت ساز، کار چندان سختی نیست اما طراحی یک سایت حرفه‌ای نیاز به طراحی اصولی دارد. شما باید در نظر داشته باشید، راه اندازی یک سایت پایان ماجرا نیست بلکه نیاز به رسیدگی‌های بلند مدت دارد. امروزه با استفاده از سایت سازها، هزاران سایت ساخته شده است اما مهمترین مسئله این است که آیا پشتیبانی برای این نوع سایت‌های ساخته شده وجود دارد یا خیر. برای اینکه بدانید سایت ساز بهتر است یا طراحی سایت، باید خوب تحقیق کنید و سپس کسب و کار آنلاین خود را بسازید.

طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی

برای کارهای خاص مانند وب سایتی شبیه به دیجی‌کالا یا اپلیکیشن‌های موبایل بهتر است که همه چیز را به صورت اختصاصی برنامه نویسی کرد و از مدیریت محتواها مانند وردپرس استفاده نکرد.

مزایای برنامه نویسی اختصاصی

برنامه نویسی اختصاصی تقریباً امنیت بیشتری دارد. می‌توان خیلی بهتر سایت را توسعه داد و همه نوع امکاناتی را به سایت اضاف کرد. معمولاً ساختار بهتری دارند.

معایب برنامه نویسی اختصاصی

نیاز به دانش برنامه نویسی دارد. شاید نیاز باشد که چند نفر برنامه نویس را استخدام کنید که باید حقوق و بیمه پرداخت کنید. اگر بخواهید برون‌سپاری کنید، ممکن است آن تیم برنامه نویس توسعه سایت را در آینده انجام ندهد. هزینه راه‌اندازی بالایی دارد.

طراحی سایت با وردپرس

یکی از ابزارهای بسیار پُرطرفدار در دنیای وب و طراحی سایت، سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) هستند، که شناخته شده‌ترین آنها وردپرس نام دارد.

می‌توان گفت که وردپرس توانست تحول بسیار بزرگی در زمینه طراحی وب سایت ایجاد کند، زیرا این امکان برای برخی از افراد به وجود آمد که بدون داشتن آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی تحت وب، بتوانند یک وب سایت کامل طراحی کنند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد دارید تا از وردپرس به صورت کاملاً حرفه‌ای استفاده کنید، نیاز است تا کمی با زبان‌های برنامه نویسی تحت وب مانند PHP و HTML و CSS آشنا باشید.

مزایای طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس مزایای دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • سرعت بسیار بالا در راه‌اندازی
  • طراحی سایت کاملاً حرفه‌ای
  • دارای قالب‌های فراوان
  • دارای افزونه‌های فراوان برای اضاف کردن امکانات به سایت
  • طراح سایت به صورت کاملا مستقل
  • امکان اضافه کردن امکانات مورد نیاز با کمک افزونه‌ها

معایب طراحی سایت با وردپرس

وردپرس خیلی برای سایت‌های بزرگ و خاص مناسب نیست.

طراحی سایت با سایت ساز

سایت سازها ابزارهایی در زمینه طراحی سایت هستند که کار کردن با آنها ساده‌تر از وردپرس است. سایت سازها را می‌توان به عنوان راهکار ارزان‌تری نسبت به سایر روش‌ها معرفی کرد. به طور معمول کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها به دلیل عدم قطعیت در ادامه فعالیت و داشتن محدودیت در پرداخت هزینه‌های جانبی، تمایل بیشتری به طراحی سایت با سایت ساز دارند. البته بسیاری از استارتاپ‌ها، وردپرس را به سایت سازها ترجیح می‌دهند.

مزایای طراحی سایت با سایت ساز

سایت‌سازها نیاز به هیچ‌گونه دانش برنامه نویسی ندارند. قالب‌هایی دارند که می‌توانید با یک کلیک آنها را انتخاب کنید تا ظاهر سایت شما آماده شود اما نسبت به وردپرس قالب کمتری دارند. در نتیجه بسیار سریع می‌توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید.

معایب طراحی سایت با سایت ساز

سایت سازها محدودیت در اضافه کردن برخی از امکانات به وب سایت دارند. مالکیت 100% وب سایت خود را ندارید و همه چیز دست شرکتی است که سیستم سایت ساز را در اختیار شما گذاشته است. نمی‌توانید سایت‌های حرفه‌ای با آن راه اندازی کنید. هزینه تمدید سایت سازها زیاد است ولی وردپرس هزینه تمدید ندارد.

همانطور که از متن مقاله متوجه شدید، مبحث سئو کردن سایت بسیار پیچیده و حساس است و سایتهایی که با سایت ساز طراحی می‌شوند، با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. سایت سازها برای نصب پلاگین، انعطاف چندانی ندارند و به همین دلیل ممکن است که از نظر رنکینگ و رتبه‌ها با چالش رو به رو شوند. همچنین ممکن است نتوانید که رنگ بندی مورد نظر خود را برای سایت انتخاب کنید. به طور کلی محدودیت برای سایتهای اینگونه طراحی شده زیاد است و شما برای ارائه خدمات مورد نظر و کاربردی باید طراحی سایت اختصاصی انجام دهید.

مهمترین ویژگیهای یک سایت ساز چیست؟

برخی از سایت سازها دارای ویژگی‌های مشترک هستند که در همه نسخه‌های آنها پیدا می‌شود. در هسته مرکزی سایت سازها، سیستم مدیریتی یکسانی قرار دارد که ساده راه اندازی می‌شوند. یکی از بهترین ویژگی‌های این ابزار این است که می‌توانید در مدت زمان چند دقیقه‌ای کوتاه سایت خود را بسازید. همچنین مدیریت آنها چندان سخت نیست. در مقابل، این ابزار دارای دانش فنی نیستند و شرایط تخصصی را شامل نمی‌شوند. به طور کلی سایت سازها دارای بازدهی نسبتاً خوبی هستند اما اگر شما در نظر دارید که یک سایت حرفه‌ای داشته باشید بهتر است این کار را به صورت تخصصی به یک طراح سایت سفارش دهید.

برخی افراد برای عدم پرداخت هزینه طراحی سایت ترجیح می‌دهند که با سایت سازها کار ساخت سایت را انجام دهند اما بهتر است بدانید که درجات مناسبی در سئو و اخذ رتبه برایشان وجود ندارد.

نحوه عملکرد سایت ساز چگونه است؟

سایت سازها عملکرد متفاوتی دارند و هزینه‌های ساخت سایت با این ابزار متفاوت است. با سایت ساز می‌توانید، دامین و هاست خود را انتخاب کنید اما انتخاب قالب اهمیت زیادی دارد و سپس بعد از تاییدیه آدرس، مراحل بعدی را انجام دهید.

وردپرس و سایت ساز چه فرقی با هم دارند؟

طراحی با سایت ساز بسیار ساده‌تر از وردپرس است اما استفاده از طراحی با ابزار برای افراد مبتدی مناسب است و برای ساختن یک وبسایت حرفه‌ای باید از برنامه نویسی یا وردپرسی استفاده کنید. برای خودتان یک وبسایت انعطاف‌پذیر بسازید تا بتوانید افزونه‌های مختلف و ملزم برای سئو را در وبسایت خود نصب کنید. به عنوان مثال وردپرس دارای آپشن و امکاناتی است که سایت سازها ندارند. شما به راحتی می‌توانید هر تغییری را بر وبسایت خود اعمال کنید.

هزینه ساخت سایت چقدر است؟

هزینه ساختن سایت برای انواع روش‌ها متفاوت است و مهم این است که چه موارد اضافی را برای سایت در نظر داشته باشید. برای اینکه یک وبسایت موفق داشته باشید، به هزینه‌های جزئی سایت توجه نکنید زیرا سایت به عنوان یک سرمایه گذاری عالی بشمار می‌رود اما به طور کلی، هزینه طراحی سایت اختصاصی بدون سایت سازها از ساختن وبسایت با این ابزار به مراتب بیشتر است.

برای ساخت وبسایت چقدر زمان نیاز است؟

برای ساخت سایت باید فرصت کافی در نظر داشته باشید و نباید برای طراحی و تکمیل شدن آن عجله داشته باشید. بازه زمان طراحی سایت بین 3 تا 50 روز است که بسته به امکانات مورد نظر شما دارد. اگر پروژه پیچیده باشد، قطعاً زمان بیشتری نیاز دارد.

نتیجه‌گیری

در صورتی که قصد دارید تا سایتی با طول عمر بالا و عدم وابستگی به شرکت ارائه دهنده سرویس طراحی کنید، بهتر است تا از ابزارهای دیگری به غیر از سایت ساز، برای راه‌اندازی وب سایت استفاده کنید. به عنوان مثال شرکت‌هایی که تصمیم دارند تا به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند، و یا افرادی که می‌خواهند فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند، بهتر است از سایر روش‌های طراحی سایت مانند، طراحی با وردپرس و یا طراحی سایت به صورت شخصی‌سازی شده با زبان‌های برنامه نویسی تحت وب، استفاده کنند.

سایت سازها یک راهکار ساده، سریع و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی برای راه‌اندازی سایت هستند اما محدودیت‌هایی دارند.

در صورتی که نیاز به وب سایت حرفه‌ای برای کارهای خاص دارید، بهتر است آن را به صورت اختصاصی برنامه نویسی کنید و از وردپرس یا سایت سازها استفاده نکنید.

نیاز به طراحی سایت دارید؟

اگر نیاز به راه‌اندازی سایت به صورت برنامه نویسی اختصاصی یا با وردپرس دارید، ما صمیمانه آماده راه اندازی سایت شما هستیم. برای مشاوره رایگان می‌توانید از اینجا با ما تماس بگیرید یا با شماره 091733229 تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز
[تعداد امتیازها 6 عدد و میانگین امتیازها 5]

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا